Smit Visual is een internationaal bedrijf dat maatwerk whiteboards, wandborden en ophangconstructies ontwikkelt voor opdrachtgevers in 50 landen wereldwijd. Daarbij wordt uitsluitend gebruik gemaakt van sterke materialen en hoogwaardige schrijfoppervlakken voor langdurig gebruik. De enorme groei die Smit Visual in de afgelopen jaren heeft doorgemaakt, heeft ertoe geleid dat ze kritisch naar het eigen merk en propositie zijn gaan kijken. Een casebeschrijving van de volledige rebranding van het merk Smit Visual en de realisatie van een nieuwe website die de unieke producten en werkwijze van Smit Visual treffend overbrengt.
In het kort
- Een uitgebreid merkidentiteit traject waarin we het merk Smit Visual volledig opnieuw hebben opgetuigd.
- Gevolgd door een volwaardige rebranding (inclusief brandguide) waarmee Smit Visual alle kaders voor een consistente merkcommunicatie in één compact document heeft.
- Een eigentijdse nieuwe website die naadloos past bij een design gedreven organisatie, met on-page storytelling, een verfijnd grafisch lijnenspel en elegante webanimaties.
- Een website met een een focus op functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid, dankzij volledig uitgewerkte user flows en user stories in de conceptfase.
Ferdinand LamHead of Creation
“Waarom een nieuwe merkidentiteit? De merkidentiteit brengt organisaties terug naar de essentie van de organisatie en het merk. Waar staan we voor en waar willen we naartoe? Een onmisbare basis voor een juiste en duurzame positionering.”
Ferdinand LamHead of Creation
Een nieuwe merkidentiteit als fundament voor de rebranding
Tijdens de allereerste gesprekken met Smit Visual werd direct duidelijk dat de behoefte aan een nieuwe visuele identiteit groot was. Een identiteit die als paraplu voor alle merkcommunicatie zou fungeren. Om dat nieuwe fundament stevig neer te zetten en ook te documenteren, hebben we samen met de opdrachtgever de volgende stappen doorlopen.
- De eerste merksessie om een nieuwe set van inspirerende kern- en merkwaarden te ontwikkelen.
- Een tweede merksessie om het merk archetype, de merkpositionering en tone-of-voice te bepalen.
- De uitwerking van een volledig merkidentiteit document.
Een passende visuele identiteit
voor Smit Visual
Bij Smit Visual begrijpen ze goed dat een sterke merkpropositie vraagt om consistente merkcommunicatie. Om die consistentie zowel online als offline te kunnen waarborgen, hebben we de volledige rebranding vastgelegd in een professionele brandguide. Een brandguide is een beknopt document waarin alle regels en afspraken rondom het gebruik van een merk (in woord én beeld) staan omschreven.
- Een nieuw logo
- Een nieuw beeldmerk
- Een nieuwe huisstijl (kleuren, vormen en lettertypen)
Vloeiende customer journeys op basis van user flows en user stories
De nieuwe (visuele) identiteit van Smit Visual leeft in alle pagina’s van de nieuwe website. Van de onbegrensde mogelijkheden die er zijn bij de creatie van een whiteboard tot de pure ambacht die de professionals op de werkvloer leggen in de ontwikkeling van de borden. Met fraaie zwart-wit productievideo’s (die automatisch afspelen op het moment dat je voorbij dat blok scrollt) en animaties die het ‘maatwerk’ karakter van Smit Visual op subtiele wijze benadrukken.
Mooie features die verder gerealiseerd zijn:
- Een gebruiksvriendelijk en veelzijdig CMS met volledige vrijheid voor de opdrachtgever.
- Eenvoudig zelf pagina’s bouwen met flexibele contentblokken.
- Optimale meetbaarheid door de hele website door de juiste configuratie van Google Tag Manager.
- Het gedrag van bezoekers op de website wordt gevisualiseerd en gemonitord in een Google Dashboard en zijn zo voor de opdrachtgever realtime inzichtelijk.