Pegasus, een van oorsprong Duits fietsmerk met daar een stevige marktleiderspositie, wil zijn marktpositie binnen Nederland graag verstevigen en stelde ons de vraag: help ons om ‘de challenger’ te worden van de gevestigde orde (Gazelle, Batavus en Sparta) en een jaarlijkse omzetgroei van ten minste 20% te realiseren.

In het kort


  • Om tot een doordachte strategie met concrete doelstellingen te komen, zijn we begonnen met een grondige data-analyse om de potentie van Pegasus in de Nederlandse markt inzichtelijk te maken.
  • Met een nieuwe positionering die teruggaat naar de essentie van het merk Pegasus en past bij de Nederlandse consument.
  • Om ons aan de afgesproken doelstellingen te conformeren, was een functionele nieuwe website nodig die de belangrijkste journey richting Pegasus dealers centraal stelt.
  • Door in de ontwerpfase te starten met het uitwerken van user flows en user stories, hadden we een volledig beeld van de benodigde functionaliteiten.
DSC08198

Sven MeijerDigital Designer

User flows zijn schematische weergaven van alle touchpoints, beslissingen en acties die een gebruiker ondergaat als hij de website bezoekt. User stories beschrijven het type gebruiker en het doel waarmee deze gebruiker de website bezoekt. Door beide gedetailleerd uit te werken, krijg je een volledig beeld van alle pagina’s en functionaliteiten die de website moet bevatten.”

Sven MeijerDigital Designer

Het blootleggen van de Nederlandse fietsmarkt

Samen met Pegasus zijn concrete meerjaren doelstellingen bepaald waar wij ons als business development agency aan conformeren. Maar hoe kom je van een diepgewortelde ambitie tot een doordachte strategie met concrete doelstellingen? Onze data-analisten zijn gestart met het blootleggen van de Nederlandse markt en daarmee het inzichtelijk maken van een realistische groeipotentie voor Pegasus. Qua traffic, qua leads, qua naamsbekendheid en qua marktaandeel.

Zo hebben we de basis gelegd voor een duidelijke strategie en hebben we ambitieuze doelstellingen kunnen koppelen aan een termijn en kunnen valideren op haalbaarheid.

Een krachtige positionering gericht op de Nederlandse consument

Omdat de Nederlandse markt niet te vergelijken is met de Duitse, zijn we begonnen met een uitgebreide herpositionering. Een positionering die teruggaat naar de essentie van het merk Pegasus en zowel in communicatie als in visuele identiteit goed aansluit bij de belevingswereld van de Nederlandse consument.

Wie is Pegasus en waarin zijn het merk en de producten anders dan concurrenten? Kwaliteit, innovatie, veiligheid en comfort beloven ook Gazelle, Sparta en Batavus. Pegasus is scherper geprijsd, dat wel. Communiceren dat we goedkoopste zijn? Pegasus onwaardig. En het past niet bij een Challenger. Draai het om: voor hetzelfde geld krijg je meer fiets. Meer fiets voor e-bikers, meer fiets voor stadsfietsers, meer fiets voor schoolfietsers.

Pegasus. Gewoonweg meer fiets.

Expertises ( 7 )

seizoensgebonden consumentenbehoeften
Merkidentiteit & positionering
Busy office common area
Pegasus | Sumedia
Sumedia | Design & Concepting
Sumedia | Development
Sumedia | Technologie
Marketing & Performance | Sumedia

Een nieuw webdesign op basis van user flows en user tests

Om ons aan de afgesproken doelstellingen te conformeren, was een functionele nieuwe website nodig. Een platform dat de nieuw bepaalde propositie en visuele identiteit ondersteunt en de belangrijkste customer journey richting Pegasus dealers centraal stelt.

Bij Sumedia zijn we goed in staat om de subjectiviteit uit een digitaal design te halen. Het ontwerp is niet alleen mooi, het draagt significant bij aan de te behalen doelstellingen. Door best practices (UX en UI) toe te passen, user flows en user stories uit te werken en de website voor lancering aan meerdere user tests te onderwerpen, hebben we een innovatief en gebruiksvriendelijk design ontwikkeld. Een design dat is gebaseerd op harde data en waarmee we, gekoppeld aan de laatste ontwikkelingen binnen webdevelopment, op de korte en lange termijn een concurrentievoordeel kunnen behalen.

Een integrale methodiek om het merk Pegasus te laten groeien

Als business development agency hebben we vanzelfsprekend alle digitale disciplines in huis. Onze integrale methodiek, waarbij we alle relevante expertises (strategie, marketing, design en development) in de juiste volgorde aanhaken, stelt ons in staat razendsnel campagnes te lanceren, uitdagende doelstellingen te behalen en het merk Pegasus te laten groeien.

De voortgang, werkzaamheden en resultaten van de verschillende digitale kanalen van Pegasus worden realtime gevisualiseerd en gemonitord in een Google Dashboard en zijn zo voor alle stakeholders inzichtelijk.

Een serieus marktaandeel binnen de Nederlandse fietsmarkt

Het resultaat van deze mooie samenwerking mag op meerdere facetten succesvol genoemd worden. Zo hebben we sinds de start van het partnerschap in 2017 ieder jaar de gezamenlijk bepaalde doelstellingen behaald. Dat betekent dat we inmiddels:

  • Een vertienvoudiging van het bereik van Pegasus binnen Nederland hebben gerealiseerd.
  • Een serieus marktaandeel binnen de Nederlandse fietsmarkt hebben veroverd; 1 op de 3 Nederlanders is in aanraking gekomen met het merk Pegasus, 1 op de 4 kent het merk.
  • Een verdubbeling van de totale afzet bij Pegasus dealers in Nederland hebben bewerkstelligd.
Pegasus | Sumedia

“De samenwerking met Sumedia is in de loop der jaren behoorlijk geïntensiveerd en heeft ervoor gezorgd dat ons merk een belangrijke speler is geworden in de Nederlandse markt en gekend en herkend wordt door de consument.”

Gerard Mimpen

Manager Benelux - ZEG

Case studies

Swipe om te ontdekken

Ontdek meer
Close-up Of Succulents On Table On Outdoor Lounge At Restaurant
Case Harman Kardon
1

Harman Kardon

Voor Harman Kardon ontwikkelden we een native app waarmee consumenten de hoogwaardige...

Voor Harman Kardon ontwikkelden we een native app waarmee consumenten de hoogwaardige AV-producten zelf kunnen testen. 

Dutch GP | Sumedia en Events
Case Dutch GP
2

Dutch GP

De impact van de terugkeer van de Formule 1 op Circuit Zandvoort op de Nederlandse racefan is ongekend. Als trouwe pa...

De impact van de terugkeer van de Formule 1 op Circuit Zandvoort op de Nederlandse racefan is ongekend. Als trouwe partner van de Heineken Dutch Grand Prix hebben we een razendsnel platform ontwikkeld dat deze #OrangeMadness ook digitaal krachtig overbrengt.

Louwman Exclusive | Cases Sumedia en Mobility
Case Louwman Exclusive
3

Louwman Exclusive

Louwman Exclusive is uniek in automotive landschap. Uniek in het aanbod auto’s uit de...

Louwman Exclusive is uniek in automotive landschap. Uniek in het aanbod auto’s uit de buitencategorie, maar vooral uniek in het niveau van hospitality naar haar klanten. Op het nieuwe digitale platform worden gebruikers op hun wenken bediend. 

1
Case Harman Kardon

Harman Kardon

Voor Harman Kardon ontwikkelden we een native app waarmee consumenten de hoogwaardige AV-producten zelf kunnen testen. 

2
Case Dutch GP

Dutch GP

De impact van de terugkeer van de Formule 1 op Circuit Zandvoort op de Nederlandse racefan is ongekend. Als trouwe partner van de Heineken Dutch Grand Prix hebben we een razendsnel platform ontwikkeld dat deze #OrangeMadness ook digitaal krachtig overbrengt.

3
Case Louwman Exclusive

Louwman Exclusive

Louwman Exclusive is uniek in automotive landschap. Uniek in het aanbod auto’s uit de buitencategorie, maar vooral uniek in het niveau van hospitality naar haar klanten. Op het nieuwe digitale platform worden gebruikers op hun wenken bediend. 

Ontdek meer

Meer weten over onze expertises en aanpak?

Neem contact met ons op. Onze experts vertellen je er graag alles over.

Vrijblijvend gesprek plannen

Ik hoor graag hoe ik u kan helpen!

Sales
Afspraak maken?

Ons salesteam staat voor je klaar


"*" indicates required fields

Gratis consult van Sumedia

Wil je een gratis consult waarbij we de prestaties van jouw website onder de loep nemen? Of onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om jouw merk beter in de markt te zetten? Laat dan hieronder jouw gegevens achter en we nemen contact met je voor een afspraak.

Dennis
Dennis Overbeek

Sales Manager


"*" indicates required fields