Pegasus, een van oorsprong Duits fietsmerk met daar een stevige marktleiderspositie, wil zijn marktpositie binnen Nederland graag verstevigen en stelde ons de vraag: help ons om ‘de challenger’ te worden van de gevestigde orde (Gazelle, Batavus en Sparta) en een jaarlijkse omzetgroei van ten minste 20% te realiseren.
In het kort
- Om tot een doordachte strategie met concrete doelstellingen te komen, zijn we begonnen met een grondige data-analyse om de potentie van Pegasus in de Nederlandse markt inzichtelijk te maken.
- Met een nieuwe positionering die teruggaat naar de essentie van het merk Pegasus en past bij de Nederlandse consument.
- Om ons aan de afgesproken doelstellingen te conformeren, was een functionele nieuwe website nodig die de belangrijkste journey richting Pegasus dealers centraal stelt.
- Door in de ontwerpfase te starten met het uitwerken van user flows en user stories, hadden we een volledig beeld van de benodigde functionaliteiten.
Sven MeijerDigital Designer
“User flows zijn schematische weergaven van alle touchpoints, beslissingen en acties die een gebruiker ondergaat als hij de website bezoekt. User stories beschrijven het type gebruiker en het doel waarmee deze gebruiker de website bezoekt. Door beide gedetailleerd uit te werken, krijg je een volledig beeld van alle pagina’s en functionaliteiten die de website moet bevatten.”
Sven MeijerDigital Designer
Het blootleggen van de Nederlandse fietsmarkt
Samen met Pegasus zijn concrete meerjaren doelstellingen bepaald waar wij ons als business development agency aan conformeren. Maar hoe kom je van een diepgewortelde ambitie tot een doordachte strategie met concrete doelstellingen? Onze data-analisten zijn gestart met het blootleggen van de Nederlandse markt en daarmee het inzichtelijk maken van een realistische groeipotentie voor Pegasus. Qua traffic, qua leads, qua naamsbekendheid en qua marktaandeel.
Zo hebben we de basis gelegd voor een duidelijke strategie en hebben we ambitieuze doelstellingen kunnen koppelen aan een termijn en kunnen valideren op haalbaarheid.
Een krachtige positionering gericht op de Nederlandse consument
Omdat de Nederlandse markt niet te vergelijken is met de Duitse, zijn we begonnen met een uitgebreide herpositionering. Een positionering die teruggaat naar de essentie van het merk Pegasus en zowel in communicatie als in visuele identiteit goed aansluit bij de belevingswereld van de Nederlandse consument.
Wie is Pegasus en waarin zijn het merk en de producten anders dan concurrenten? Kwaliteit, innovatie, veiligheid en comfort beloven ook Gazelle, Sparta en Batavus. Pegasus is scherper geprijsd, dat wel. Communiceren dat we goedkoopste zijn? Pegasus onwaardig. En het past niet bij een Challenger. Draai het om: voor hetzelfde geld krijg je meer fiets. Meer fiets voor e-bikers, meer fiets voor stadsfietsers, meer fiets voor schoolfietsers.
Pegasus. Gewoonweg meer fiets.
Een nieuw webdesign op basis van user flows en user tests
Om ons aan de afgesproken doelstellingen te conformeren, was een functionele nieuwe website nodig. Een platform dat de nieuw bepaalde propositie en visuele identiteit ondersteunt en de belangrijkste customer journey richting Pegasus dealers centraal stelt.
Bij Sumedia zijn we goed in staat om de subjectiviteit uit een digitaal design te halen. Het ontwerp is niet alleen mooi, het draagt significant bij aan de te behalen doelstellingen. Door best practices (UX en UI) toe te passen, user flows en user stories uit te werken en de website voor lancering aan meerdere user tests te onderwerpen, hebben we een innovatief en gebruiksvriendelijk design ontwikkeld. Een design dat is gebaseerd op harde data en waarmee we, gekoppeld aan de laatste ontwikkelingen binnen webdevelopment, op de korte en lange termijn een concurrentievoordeel kunnen behalen.
Een integrale methodiek om het merk Pegasus te laten groeien
Als business development agency hebben we vanzelfsprekend alle digitale disciplines in huis. Onze integrale methodiek, waarbij we alle relevante expertises (strategie, marketing, design en development) in de juiste volgorde aanhaken, stelt ons in staat razendsnel campagnes te lanceren, uitdagende doelstellingen te behalen en het merk Pegasus te laten groeien.
De voortgang, werkzaamheden en resultaten van de verschillende digitale kanalen van Pegasus worden realtime gevisualiseerd en gemonitord in een Google Dashboard en zijn zo voor alle stakeholders inzichtelijk.
Een serieus marktaandeel binnen de Nederlandse fietsmarkt
Het resultaat van deze mooie samenwerking mag op meerdere facetten succesvol genoemd worden. Zo hebben we sinds de start van het partnerschap in 2017 ieder jaar de gezamenlijk bepaalde doelstellingen behaald. Dat betekent dat we inmiddels:
- Een vertienvoudiging van het bereik van Pegasus binnen Nederland hebben gerealiseerd.
- Een serieus marktaandeel binnen de Nederlandse fietsmarkt hebben veroverd; 1 op de 3 Nederlanders is in aanraking gekomen met het merk Pegasus, 1 op de 4 kent het merk.
- Een verdubbeling van de totale afzet bij Pegasus dealers in Nederland hebben bewerkstelligd.