Sumedia en KLM werken al bijna tien jaar samen. Vier jaar nadat we het eerste KLM Blog hadden ontwikkeld, was een flinke upgrade nodig. In look-and-feel, maar vooral in functionaliteit en beheer. Het nieuwe mobile-first platform biedt inspiratie en personalisatie voor de gebruiker, terwijl medewerkers van KLM naar hartenlust kunnen bloggen én vloggen om reizigers een kijkje achter de schermen te geven.
In het kort
- We kregen een hoge mate van ‘vrijheid’ in de designfase. Doordat het resultaat in alle opzichten aansloeg, is de heersende brandguide van KLM aangepast.
- De innovatieve widget ‘Tickets bestellen’ zorgt ervoor dat je onder een inspiratieartikel direct een ticket naar die bestemming kunt bestellen.
- Vaste rubrieken als ‘Behind the scenes’, ‘Destinations’ en ‘History’ laten zien dat reizen veel meer is dan alleen vliegen.
- Doordat KLM Blog wereldwijd gebruikt wordt, wordt het platform voortdurend onderworpen aan intensieve security audits.
Arrthur van SadelhoffCOO
”Je ziet dat design, naast al haar andere krachten, ook een sterk strategische instrument is bij de aanpak van maatschappelijke uitdagingen.”
Arrthur van SadelhoffCOO
Een verfrissende omgeving die verder gaat dan de bestaande huisstijl
Voor KLM is reizen veel meer dan alleen opstijgen en landen. Het is een beleving die start bij de oriëntatie van de volgende bestemming en pas eindigt als je onderdeel bent van de hechte KLM community. Daar tussenin wil KLM jou als reiziger graag zo goed mogelijk informeren en inspireren, zodat je goed voorbereid aan je reis begint, de reis zelf een zorgeloze ervaring wordt en KLM een no-brainer is bij de keuze voor je volgende bestemming.
Het nieuwe design, dat als vanzelfsprekend is geoptimaliseerd voor mobiel en tablet, sluit naadloos aan bij de rustige en betrouwbare huisstijl van KLM. Sterker nog: het nieuwe ontwerp dat op bepaalde punten verder gaat dan de bestaande huisstijl, heeft KLM ertoe doen besluiten om de heersende brandguide aan te passen, zodat het nieuwe KLM Blog zonder enige concessies gerealiseerd kon worden.
Informatie en inspiratie gekoppeld aan het primaire bestelproces
Wat op het eerste oog een vrij eenvoudige website lijkt, is in werkelijkheid een veelzijdig platform waar KLM jaren mee vooruit kan. Zo hebben we een nieuwe widget ontwikkeld die een informatief blogartikel direct koppelt aan de ticketomgeving van de luchtvaartmaatschappij. Lees je bijvoorbeeld een artikel met de 10 hotspots in Thailand, dan kun je direct zien wat een ticket naar Thailand kost en direct je ticket bestellen.
Maar er zijn meer technische innovaties. Het in WordPress ontwikkelde platform biedt uitgebreide personalisatiemogelijkheden voor gebruikers. Zo kun je een eigen account aanmaken en wordt er op basis van voorkeuren en reisbestemmingen relevante content aangeboden. Daarnaast zijn er verschillende rollen en beheerrechten voor medewerkers van de luchtvaartmaatschappij en is er een ingebouwde Dag- en Nachtmodus om de consumptie van informatie onder alle omstandigheden aangenaam te maken.
Een veilig en robuust platform voor wereldwijde consumptie
Met ruim 34 miljoen reizigers en 1063 bestemmingen in 172 landen, bereikt de luchtvaartmaatschappij jaarlijks miljoenen mensen in binnen- en buitenland. Ook het KLM Blog wordt wereldwijd bezocht, waardoor het platform robuust, veilig en toegankelijk moet zijn. Om die hoge mate van digitale veiligheid te garanderen, wordt het platform voortdurend onderworpen aan intensieve security audits. Audits die het platform, de server, database en geïnstalleerde plugins continu testen op kwetsbaarheden.