Op 5 september 2021 reed de Formule 1 voor het eerst sinds 1985 weer een officiële Grand Prix op Circuit Zandvoort. Met drie wereldtitels op rij voor Max Verstappen en de aankomende events in 2024 en 2025, ziet de toekomst voor de Nederlandse racefan er rooskleurig uit. Het event zelf, dat met ruim 300.000 bezoekers het grootste sportevenement van het jaar is, zorgt jaarlijks voor een ongekende hype en een ‘sea of orange’ op het circuit zelf. De grote wens van de Heineken Dutch Grand Prix was dan ook om deze ultieme racebeleving ook digitaal krachtig over te brengen en de relevantie van het platform rondom de Grand Prix te vergroten.
In het kort
- Het nieuwe platform is volledig ingericht om de racebeleving (lees: OrangeMadness) voor, tijdens en na het event verder te vergroten.
- De informatiebehoefte bij de doelgroep is in de fases ‘voor’, ‘tijdens’ en ‘na’ de race volledig in kaart gebracht.
- De nieuwe Dutch GP website is veerkrachtig en kan gemakkelijk 100.000 bezoekers tegelijk aan zonder performance verlies.
- Om topsnelheid onder alle omstandigheden te kunnen garanderen, is gekozen voor een ‘platte’ website met minimale data, maar met maximale beheersbaarheid voor Dutch GP zelf.
Lennard WalterbosCopywriter
“Relevant kun je alleen zijn als je zeer nauwkeurig in kaart brengt wie je doelgroep is, waar deze zich bevindt en welke prangende gebruikersbehoeften zij op jouw website of platform hebben.”
Lennard WalterbosCopywriter
De informatiebehoefte bij de doelgroep per fase inzichtelijk maken
Waar de website van de Heineken Dutch Grand Prix voorheen vooral gebruikt en bezocht werd tijdens de verkoopmomenten van tickets, is inmiddels het besef ontstaan dat er veel meer te halen valt uit de overweldigende aandacht van fans, bezoekers, thuisblijvers, media en partners. Maar hoe zorg je ervoor dat je het hele jaar door relevant bent voor de doelgroep?
Door vooral goed in kaart te brengen wie je doelgroep is in de fases voor, tijdens en na het event en naar welke informatie en functionaliteiten de doelgroep op zoek is. Drie voorbeelden van functionaliteiten die we nauwkeurig hebben afgestemd op de fase en doelgroep zijn:
Functionaliteit: Zelf regelen: tickets, hospitality, overnachting en vervoer.
Fase: Vóór de race.
Doelgroep: Weekend bezoekers
Functionaliteit: Live race statistieken
Fase: Tijdens de race.
Doelgroep: Bezoekers en thuisblijvers
Functionaliteit: Foto- en videogalerij
Fase: Na de race.
Doelgroep: Bezoekers en thuisblijvers
Maximale performance, óók tijdens piekmomenten
Als 100.000 mensen tegelijkertijd een ticket willen bemachtigen om Max Verstappen te zien racen op circuit Zandvoort, dan moet je een platform bouwen dat tegen een stootje kan en extreem hoge bezoekersaantallen moeiteloos tegelijkertijd door het bestelproces kan loodsen.
Een belangrijke keuze daarin is de keuze voor het ontwikkelen van een platte, statische website. Minder data, meer snelheid, ook tijdens piekmomenten. Dat betekent overigens niet dat we concessies hebben gedaan aan de beheersbaarheid. We hebben een gebruiksvriendelijke externe omgeving met CMS gecreëerd waarop we wijzigingen direct naar de live-url kunnen pushen.
Een mooi inzicht voor toekomstige opdrachten en een mindset die naadloos aansluit bij de filosofie van Max Verstappen en Team Red Bull: elimineer wat onnodig veel data verbruikt, alleen zo ligt topsnelheid binnen handbereik.