Antea Group zet zich in voor een mooie, gezonde en bereikbare leefomgeving voor onszelf én de generaties na ons. Digitaal biedt Antea een uitgebreid kennisplatform met thema’s, sectoren, projecten en diensten. In 8 verschillende landen, wat betekent dat de informatie en communicatie op ieder platform anders is. Wens van de opdrachtgever was dan ook om een krachtig platform te ontwikkelen met een overzichtelijke structuur waarbinnen op flexibele wijze nieuwe componenten kunnen worden toegevoegd op basis van de wensen van 8 verschillende landen en stakeholders.
In het kort
- Gedurende het traject zijn de wensen en behoeften van de 8 stakeholders van begin tot eind leidend geweest en gerealiseerd.
- Door in de ontwerpfase te starten met het uitschrijven van user flows en user stories, hadden we een krachtige basis voor het uitwerken van het concept en de wireframes.
- Het nieuwe platform is bijzonder gebruiksvriendelijk en beschikt over een optimale structuur met bijbehorende zoekfunctionaliteit.
- Conform de three-click-rule hebben bezoekers van Antea Group alle informatie binnen handbereik.
Lars GroenewaldDigital Designer
“User flows zijn schematische weergaven van alle touchpoints, beslissingen en acties die een gebruiker ondergaat als hij de website bezoekt. User stories beschrijven het type gebruiker en het doel waarmee deze gebruiker de website bezoekt. Door beide gedetailleerd uit te werken, krijg je een volledig beeld van alle pagina’s en functionaliteiten die de website moet bevatten.”
Lars GroenewaldDigital Designer
Vloeiende navigatie door 28.000 pagina’s aan informatie
Waar de ingenieurs van Antea Group de uitdaging hebben om over iedere bebouwde vierkante meter na te denken, lag de focus bij dit project op het aanbrengen van structuur in de enorme informatievoorziening. 28.000 pagina’s aan thema’s, diensten, kennisartikelen en onderzoeksrapporten.
Door eerst user flows en user stories uit te schrijven, lag er een sterke en goed onderbouwde basis voor de wireframes. Wireframes die als geraamte van de website letterlijk de structuur bepalen en pas na grondige user tests en toetsing bij alle 8 stakeholders zijn omgezet in een eerste visuele vertaling: het concept design.
Customer journeys op basis van landspecifiek zoekgedrag
De nieuwe structuur en het flexibele achterliggende Content Management Systeem ‘Smart CMS’ (gebaseerd op gebruiksvriendelijkheid van WordPress) maakt het bovendien mogelijk voor de verschillende landen om een frontpage te kiezen die het beste past bij hun business line. Ze kunnen zo eenvoudig eigen customer journeys en user flows creëren. Nauwkeurig afgestemd op de behoeften en het zoekgedrag van gebruikers in dat specifieke land.
Een Content Management Systeem (afgekort CMS) is de beheeromgeving van een website. Vaak is een CMS een webapplicatie waarop gebruikers eenvoudig en zonder veel technische kennis documenten en gegevens op de website kunnen plaatsen.
Altijd en overal binnen 3 klikken toegang
Dat de informatie overload toch heeft geresulteerd in een vloeiende user experience is een prestatie van formaat. Conform de three-click-rule, die zegt dat gebruikers iedere taak binnen 3 clicks moeten kunnen uitvoeren, hebben bezoekers van Antea Group alle informatie binnen handbereik. Ongeacht waar ze naar op zoek zijn en in welk land zij op dat moment actief zijn.
De intelligente zoekfunctionaliteit, die een zoekopdracht direct structureert in resultaten per ‘dienst’, ‘project’, ‘nieuws’ of ‘anders’ draagt hier zeker aan bij.