Als Business development agency adopteren wij nieuwe potentiële oplossingen snel binnen onze organisatie zodat jij hier als opdrachtgever direct van kunt profiteren. De trend van automatisering zet zich ongeremd door en zogeheten No Code oplossingen resulteren in de mogelijkheid om zonder programmeurs toch digitale (web)applicaties te kunnen lanceren. No Code; wat is het en waarom is dit wellicht interessant voor jouw organisatie? In dit artikel gaan we hier dieper op in.
In het kort:
- No Code; wat is het precies?
- Wat zijn de voor- en nadelen van No Code?
- No Code en Low Code oplossingen.
- Wanneer is No Code interessant voor jouw organisatie?
No Code; wat is het precies?
Daan TutertStrateeg
”Een van de belangrijkste voordelen van goed design in een propositie is dat het vertrouwen en geloofwaardigheid kan creëren bij potentiële klanten.”
Daan TutertStrateeg
Wat zijn de voor- en nadelen van No Code?
Het implementeren van bestaande bouwstenen die eenvoudig te hergebruiken zijn is een voordeel van het gebruik van No Code. De time to market (en bijhorende impact) wordt daarbij verkort wat een asset kan zijn voor jouw organisatie. Daar komt bij dat er gesproken kan worden van een mindere mate van afhankelijkheid van een bureau en zijn developers.
Een nadeel van de No Code oplossingen is dat de integratiemogelijkheden beperkt zijn en niet optimaal schaalbaar. No Code kan daarbij prima werken tot een bepaald niveau maar wordt bij opschaling naar bijvoorbeeld corperate niveau gelimiteerd.
Daar komt bij dat er een verhoogd risico is op een versplinterde architectuur omdat de meeste platformen alleen in een public omgeving te implementeren zijn en dus niet binnen een eigen infrastructuur passen. Eenmaal gekozen voor een bepaald platform dan zit je daar voor de toekomst aan vast. Mocht de leverancier van dat platform een andere route inslaan dan gewenst dan kan dit grote invloed hebben op jouw (web) applicatie. Een bijkomend groot nadeel is dat de functionaliteiten van No Code beperkt zijn. Zolang er functionaliteiten gewenst zijn die reeds bestaan verkort No Code de time to market, maar mochten er functionaliteiten gewenst zijn die nog niet bestaan dan werkt dit juist averechts. Dit maakt dat hele specifieke (web) applicaties op dit moment altijd nog maatwerk en dus codering vereist. Het is van groot belang om een platform te kiezen wat bij jouw organisatie past. Niet alleen in de huidige tijd, maar ook gericht op de groei van jouw (web) applicatie.