Marketing Automation is het automatisch versturen van e-mails of sms-berichten op basis van scenario’s of triggers aan de hand van een specifieke datum, verzamelde gegevens of gebeurtenissen. Hiermee verstuur je geautomatiseerd de juiste boodschap naar de juiste persoon op het juiste moment. Hierdoor is Marketing Automation is een krachtige tool om het proces van leadgeneratie, lead nurturing en lead scoring te automatiseren. Als Sumedia kunnen wij jouw bedrijf helpen om Marketing Automation op de juiste manier in te zetten en zo meer leads te genereren en te converteren naar klanten.
In het kort
- Marketing Automation is het automatisch versturen van e-mails of sms-berichten op basis van scenario’s of triggers aan de hand van een specifieke datum, verzamelde gegevens of gebeurtenissen.
- Met Marketing Automation verstuur je geautomatiseerd de juiste boodschap naar de juiste persoon op het juiste moment.
- Marketing Automation is een krachtige tool om het proces van leadgeneratie, lead nurturing en lead scoring te automatiseren.

Dieuwertje SpijkerAllround Marketeer
“Onze aanpak begint altijd met een gedegen strategie en customer journey analyse.”
Dieuwertje SpijkerAllround Marketeer
Iedere fase van de customer journey
Leads in de Think-fase van de customer journey moeten worden warm gemaakt voor jouw merk om ze over te halen tot een eerste conversie zoals het inschrijven voor een nieuwsbrief of het downloaden van een whitepaper. Loyale klanten in de Care-fase zullen moeten worden gekoesterd om ze om te zetten naar merkambassadeurs. Dit is een voorbeeld van twee verschillende klantfases die elk een andere persoonlijke boodschap zullen moeten ontvangen. Marketing automation ondersteunt hierbij van lead-generatie tot lead-nurturing door doelgroepen te segmenteren op basis van verzamelde gegevens of gebeurtenissen.
Leadscoring
Automation software ondersteunt de samenwerking tussen marketing en sales. Aan de hand van lead scoring wordt bepaalt of een lead een Marketing Qualified Lead (MQL) of een Sales Qualified Lead (SQL) is en kunnen we inzien in welke fase van de customer journey de lead zich bevind. Elke actie van de lead krijgt een score, bijvoorbeeld website surfgedrag, open-en klikgedrag in de e-mail, invullen van een inschrijfformulier of een download van een whitepaper. Middels deze segmentatie kan de juiste content op het juiste moment worden aangeboden en kunnen de juiste personen binnen jouw organisatie worden aangehaakt.
De voordelen van Marketing Automation:
- Op maat & persoonlijk
Door relevante, gepersonaliseerde content te versturen voor de ontvanger, bouw je aan betere klantrelatie. De klant of lead ontwikkeld hierdoor sneller interesse in je product of service en gaan sneller over tot aankoop of contact opnemen.
- Schaalbaar & lage kosten
Automation software verhoogt op meerdere kanalen de effectiviteit van marketinginspanningen door een groot deel van workflows te automatiseren. Flows worden eenmalig ingericht en continu geoptimaliseerd onafhankelijk van de grootte van de database. De investering in marketing automation is hierdoor relatief laag.
- Bereik klanten/prospects via een owned kanaal
Niet iedereen zit op social media of andere kanalen, maar iedereen heeft een e-mailadres. Daarnaast ben je zelf de baas over je content en heb je in de hand wie jouw content wel en niet ziet.
- Data & performance gedreven
De software brengt profielgegevens van leads en klanten in kaart door middel van tracking, waardoor precies gemeten kan worden wat een individu doet. Alle relevante data wordt real time met elkaar verbonden op het centrale automation platform. Met deze vergaarde data kunnen performance en data gedreven keuzes worden gemaakt.
- Verhoogt ROI
Middels marketing automation kan precies worden gemeten waar leads en conversies vandaan komen. Met deze data kan de ROI van elke campagne, bron, medium en webpagina geanalyseerd en geoptimaliseerd worden met als resultaat een betere ROI.
- Genereren van data en opbouwen van klantprofielen
De data die je verzameld met marketing automation blijft van jou. Hiermee bouw je een database op met in-dept informatie over jouw klanten.
Data & performance gedreven
Onze aanpak begint altijd met een gedegen strategie en customer journey analyse. Op basis daarvan ontwikkelen wij een geautomatiseerd marketingproces dat aansluit bij jouw doelgroep en jouw merkverhaal. Dit kan bijvoorbeeld bestaan uit het opzetten van email-automatisering, het creëren van geautomatiseerde workflows en het instellen van lead scoring.
Actief sturen op de prestaties en continu monitoren van de ROI van campagnes.
Wij zijn gespecialiseerd in het implementeren van marketing automation software, zoals Klaviyo, HubSpot, Marketo en Pardot. Daarnaast zijn wij ervaren in het opzetten van leadgeneratie-campagnes en het optimaliseren van de conversieratio’s van digitale platformen.
Onze aanpak is gericht op het behalen van data gedreven resultaten. We sturen actief op de prestaties van onze Marketing Automation activiteiten en monitoren continu de ROI van campagnes en flows. Zo zorgen wij ervoor dat jouw leads op de juiste manier worden opgevolgd en converteren naar loyale klanten.