Een sterk merk
Wat is een sterk merk? En waarom? Gaat het om het logo? De kleuren? Je brand design? De producten en diensten die het merk aanbiedt? Of juist de manier waarop het merk jou als consument aanspreekt tijdens de klantreis? De branding van je bedrijf draait om alle vormen van merkuitstraling en merkcommunicatie, dit is de brand identity. Goede marketing voor je merk is onderscheidend, maar toch herkenbaar. Mensen moeten zich kunnen identificeren met je merk. Slaag je daarin, en lukt het je om branding consistent door te voeren in alle vormen van merkcommunicatie – van het logo en beeldmerk tot de dialoogvoering met je consument – en heb je dus een goede branding van je bedrijf? Dan is groei een kwestie van tijd.
In het kort
Branding is de basis voor merkbekendheid. Ieder merk dat bekendheid geniet, heeft dat voor een groot deel te danken aan een sterke marketing van het merk. Omdat merk branding bestaat uit een grote diversiteit aan crossmediale elementen, is het cruciaal dat branding consistent wordt toegepast. Om die consistentie te bewaken worden de elementen van een (re)branding marketing vastgelegd in een brand guide.
Merk rebranding is een verstandige strategische keuze als je merkidentiteit, merkuitstraling en merkcommunicatie gedateerd zijn. Goede branding van je bedrijf zorgt voor meer omzet, betere opdrachtgevers en meer talentvolle medewerkers.
Klaar voor een goed gesprek?
Bel ons of laat je nummer achter en wij bellen je terug.
Start een bel-mij-terug-verzoek 06 453 234 23Eenduidige merkervaring
Hoe werkt het?
Branding is de absolute basis voor merkbekendheid. Ieder merk dat bekendheid geniet of waar op welke manier dan ook positieve associaties mee gemoeid gaan, hebben dat te danken aan een sterke branding van hun merk. En dat is niet alleen het logo, de huisstijl of het beeldmerk, dat gaat over alle elementen die bijdragen aan het bouwen van een merk. Tekst, beeld, video, advertenties, reclame, een website, social media, noem maar op.
En omdat al deze verschillende, crossmediale onderdelen bijdragen aan de identiteit van het merk, is het cruciaal dat branding consistent wordt toegepast. Altijd. En overal. Dat klinkt misschien eenvoudig, maar het is het meest complexe onderdeel van marketing voor een merk. Immers, het gebrek aan consequentie in de merkcommunicatie zorgt ervoor dat veel merken na verloop van tijd relevantie en bekendheid verliezen.
Een gebrek aan consequentie in de merkcommunicatie zorgt ervoor dat veel merken na verloop van tijd relevantie en bekendheid verliezen.
Branding vs. rebranding
Omdat een sterke branding voor een groot deel draait om consistentie, is het niet raadzaam om je merkcommunicatie, je brand identity voortdurend aan te passen. Bereid het goed voor, denk het zorgvuldig uit, en zorg ervoor dat het voor lange tijd jouw heilige graal blijft.
Natuurlijk kán het voorkomen dat je al langere tijd niet gelukkig bent met de branding van je merk. Of het kan voorkomen dat je merk en visuele identiteit (logo en huisstijl) gedateerd zijn en niet meer passen bij je toekomstambities. Dan is een grondige rebranding mogelijk, wat inhoud dat je je merk volledig opnieuw bouwt. Van de naam en logo tot de marktpositionering en strategie. Een merk opnieuw opbouwen laat het toe om alles opnieuw in te vullen. Dat geeft de nodige handvatten om de positionering van het merk beter af te stemmen op doelgroep én kansen in de markt.
Geschikt voor elk bedrijf
Wij zijn een betrouwbare partner voor bedrijven in binnen en buitenland. Maak kennis met bedrijven die gebruik maken van onze maatwerk oplossingen.
De trends van 2024 wil jij ze weten?
Schrijf je in en wij sturen je de whitepaper.
Consistentie - De kracht van goede branding
Uiteindelijk levert goede branding je meer omzet op. Een merk dat op een strategische en consistente manier marketing en communicatie inzet, blijft hangen en zorgt ervoor dat klanten terugkeren. Sterker nog: als mensen zich verbonden voelen met je merk (verbinding is een belangrijk gevolg van consistente branding), zijn ze bereid meer te betalen voor je product. Noem het de ROI van branding, maar in vrijwel ieder wetenschappelijk onderzoek komt terug dat sterke merken, met een sterke brand identity een hogere omzet behalen.
Maar goede branding levert meer op dan alleen geld. Denk eens aan het werven van talentvolle medewerkers. Hoe sterker jouw merk, hoe groter de kans dat mensen voor jou willen werken. Geen dure recruitment, maar een inbox vol open sollicitaties. En zo werkt het ook met opdrachtgevers. Succesvolle bedrijven werken nu eenmaal graag samen met succesvolle bedrijven. Met trots plaatsen ze jouw logo als business partner op hun website. En dat allemaal door een consequent toegepaste, onderscheidende marketing van je merk.
Heb je net een nieuw merk of product gelanceerd en wil je graag sparren met onze merkstrategen over bijvoorbeeld je brand design? Of is jouw organisatie hard toe aan een grondige rebranding? Maak een vrijblijvende afspraak, we kijken graag met je mee.
Minimum value product
Het bouwen van een Minimum Viable Product stelt je in staat om snel je product idee te valideren, feedback van gebruikers te ontvangen en te itereren naar een succesvolle en duurzame oplossing.
Ontdek de mogelijkhedenWaardevolle momenten creëren
Wij zijn een betrouwbare partner voor bedrijven in binnen en buitenland. Meer dan 300+ bedrijven maken gebruik van onze oplossingen. Daarvoor krijgen we erkenning en worden we geprezen door diverse instanties.
Wij nemen graag contact op
Weten wat wij voor je organisatie kunnen betekenen?
Neem contact op! Bel-mij-terug verzoek